اداره کار و خدمات اشتغال

اداره کار و خدمات اشتغال منطقه آزاد ارس به استناد ماده 16 قانون تشکیل و اداره مناطق آزاد و ویژه و ماده 5 مقررات اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تامین اجتماعی تشکیل و نسبت به تنظیم امور بازار کار، نظارت بر مقرری بیمه بیکاری، صلاحیت پیمانکاران، مراجع حل اختلاف، بازرسی کارگاه ها، ساماندهی اتباع بیگانه، نظارت بر امور کاریابی ها و تعاونی ها، اجرای آموزش های عملی، کاربردی و فرآیندی، بررسی و تحلیل سیمای بازار کار، صدور و تمدید و ابطال پروانه های اشتغال اتباع و سایر امور اقدام می کند.

حداقل حقوق و مزاياي كارگري درمنطقه آزاد تجاري صنعتي ارس در سال 1402

رديف

عنوان

وضعیت شاغل(ارقام به ریال)

مجرد

متاهل بدون فرزند

متاهل با يك فرزند

1

دستمزد روزانه

1/769/428

1/769/428

1/769/428

2

دستمزد ماهانه( 30/5 روز )

53/967/554

53/967/554

 

53/967/554

 

3

كمك هزينه مسكن
(منوط به تصویب هیات وزیران)

9/000/000

9/000/000

9/000/000

4

بن كارگري(در ماه)

11/000/000

11/000/000

 

11/000/000

 

6

حق اولاد (در ماه)

-

5/308/284

10/616/568

7

عيدي و پاداش در ماه(دستمزد 5 روز)

8/847/140

8/847/140

 

8/847/140

 

8

پايان كار(دستمزد 2/5 روز در ماه)

4/423/570

4/423/570

 

4/423/570

 

9

مرخصي(1/6 روز در ماه)

0/000/000

0/000/000

 

0/000/000

 

10

کسر بیمه سهم کارگر (7%) 5/177/729 5/177/729 5/177/729

11

جمع کل (پس از کسر حق بیمه سهم کارگر) 82/060/535 87/368/819 92/677/103
ساير موارد
  • طبق قانون كارفرما بايد از روز اول اشتغال نسبت به بيمه كارگران خود اقدام نمايد.
  • ميزان پرداخت حق بيمه بايد بر اساس حقوق دريافتي باشد
  • مزد يك ساعت كار عادي: 241/395 ريال
  • مزد يك ساعت اضافه كاري: 337/954 ريال
  • مزد يك ساعت فوق العاده شب کاری با حداقل مزد:325/883ریال
  • نرخ پایه سنوات برای کارگرانی که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه(سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه کرده باشند یا خیر، ماهانه 2/100/000 ریال تعیین می گردد.
  • حق بیمه سهم کارفرما 30/5 روز در ماه 17/012/538 ریال می باشد.
شماره های تماس
  • سرپرست اداره کار و خدمات اشتغال: 04131352260
  • هیات رسیدگی: 04131352257
  • بیمه بیکاری: 04131352258
  • مشاوره و ابلاغ: 04131352263
  • اتباع خارجی: 04131352261
  • ایمنی و بهداشت// بازرسی کار: 04131352259
  • اشتغال و آمار: 04131352264
اهمیت و حساسیت این مدیریت از بابت
  • پاسخگویی به دو مقام محترم وزارتین تعاون کار و رفاه اجتماعی، دبیر محترم شورایعالی مناطق آزاد و مدیرعامل محترم منطقه
  • قطعی و غیرقابل تجدیدنظر و لازم الاجرا بودن آراء صادره توسط مراجع حل اختلاف روابط کار و اجرای قهرانه آن توسط دادگستری (در صورت لزوم).
  • ضرورت نظارت واحد بازرسی بر کارگاه های منطقه و پاسخگویی به دادسراها و دادگاه های مرتبط در شهرستان های موجود در محدوده منطقه .
  • تشکیل پرونده بیمه بیکاری برای متقاضیان بیکار شده منطقه از سراسر کشور و طی مراحل قانونی و اتخاذ تصمیمات لازم در ورد احراز استحقاق در کمیته های مشترک با اداره تامین اجتماعی و تعیین مقرری و ارسال پرونده به شهرستان محل سکونت مقرری بگیر
  • پاسخگویی امور اشتغال به کارجویان، استانداری و فرمانداری های استان، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه که از دغدغه های مهم ملی و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و وجهه همت دولت است.
  • نظارت و ایجاد و ترویج تشکلات کارگری و کارفرمایی و صنفی
  • توانمندسازی تشکلات کارگری و کارفرمایی
  • صیانت از نیروی کار، تحقق عدالت اجتماعی و امنیت شغلی
  • تحلیل و امار بازار کار و نظارت ساماندهی و سازماندهی امور اتباع
  • تشکیل هیات های فنی اشتغال و اتباع و حفاظت فنی و بحران کارگری
محدوده و وسعت حیطه مسئولیت
  • محدوده و وسعت حیطه مسئولیت شامل تمام کارگاه ها و شرکت های فعال در منطقه خداآفرین و کلیبر، جلفا، نوردوز که بر اساس مصوبه هیات وزیران و شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی تعیین گردیده است.
ضرورت های استراتژیک کار و خدمات اشتغال
  • کلیه وظایف سابق اداره کار و امور اجتماعی، اداره آموزش فنی و حرفه ای، سازمان تامین اجتماعی هم اکنون طبق قانون بر عهده این مدیریت است.
  • این منطقه که به اذعان کارشناسان و به روایت آمارها، یکی از بزرگترین منطقه صنعتی شمرده شده است با توسعه زیرساخت ها آینده ای را با ایجاد حداقل 3000 هزار فرصت شغلی و به تبع آن استقرار یک صد هزار نفر در کل منطقه جمعین در چشم انداز آینده خود ترسیم نموده که مستلزم پیش بینی آثار و تبعات گستردگی کارگاه ها و برنامه ریزی متناسب با آن توسط این اداره است.
  • بدیهی است تامین کاربری های خدماتی و رفاهی، پشتیبانی و تاسیساتی اعم از خدماتی و نگهداری و انبارها و به عبارت دیگر فراهم سازی زیرساخت های اساسی منطقه بر حسب نیاز واحدهای صنعتی مذکور و شاخه های پیرامونی و پایین دستی در برنامه طراحی محدوده پیش بینی و منظور شده است.

روابط کار

وظایف واحد روابط کار
  • نظارت بر اجرای بخش روابط کار مقررات مدیریت کار و خدمات اشتغال، مصوبات و دستورالعمل های مربوطه در کارگاه ها
  • رسیدگی به دادخواست های کارگرانی که علیه کارفرمای خود شکایت دارند و اعلام رای در این مورد
  • اتخاذ تدابیر لازم جهت اجرای احکام صادره در مراجع حل اختلاف از ظریق کارگاه ها یا دادگستری
  • انجام اقدامات لازم جهت برقراری بیمه بیکاری
  • اهتمام در جهت اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، آیین نامه انضباطی و سایر الزامات قانونی در کارگاه ها
  • انجام مشاوره های حقوقی مرتبط با مسایل کارگری و قانون کار و نظارت بر انتخابات کمیته ها
  • رسیدگی به صلاحیت پیمانکاران و کارفرمایان.
واحدهای روابط کار
  • مراجع حل اختلاف: روابط کار دارای سه مرجع حل اختلاف است که در هر مرجع یک کارشناس رسیدگی به دادخواست ها را انجام و رای صادر می نماید و آراء صادره قطعی و لازک الاجرا می باشد و در صورت عدم اجرا از سوی کارگاه توسط مراجع قضایی اجرا می گردد.
  • دفتار مراجع حل اختلاف: وظیفه تشکیل پرونده های مراجع و ثبت و ضبط آرائ و سوابق را دارند.
  • سازش: در این واحد کارشناس تلاش می نماید شکایات از طریق سازش مصالحه شوند.
  • بیمه بیکاری: در این قسمت مستمری بیمه بیکاری برای کارگرانی که مطابق ضوابط سازمان تامین اجتماعی بیکار شده اند برقرار می شود.
  • ارزیابی کارگاه ها و پیمانکاران: در این قسمت عملکرد کارگاه ها و پیمانکاران مورد ارزیابی و نظارت و صلاحیت یا عدم آن مورد تایید قرار می گیرد.
ضوابط ارائه دادخواست شکایت
  • داشتن سابقه کار در کارگاه طرف شکایت
  • خواسته نباید مربوط به قبل از سال 1384 باشد
  • خواسته قبلا در حضور طرفین رسیدگی نشده باشد.
  • کارگاه طرف شکایت در محدوده منطقه باشد
  • کارگاه طرف شکایت خانوادگی نباشد.
  • فعالیت کارگاه تابع قانون کار و مدیریت اشتغال منطقه آزاد ارس باشد.
  • قرارداد فعالیت فرد در قالب پیمانکار نباشد.
مدارک مورد نیاز جهت ارائه دادخواست شکایت
  • تکمیل فرم دادخواست ***** فرم دادخواست
  • کپی صفحه اول و دوم شناسنامه
  • کپی احکام یا صورتحساب حقوق
  • اصل و فتوکپی قرارداد
  • اصل برگ نمایندگی برای نماینده ذی نفع
فرم های مربوط به دادخواست شکایت
  • فرم دادخواست رسیدگی به شکایت (فرم شماره 1)
  • فرم درخواست اجرای احکام از طریق دادگستری (فرم شماره 2)
ضوابط ارائه درخواست مستمری بیمه بیکاری
  • داشتن یک سال سابقه کار مستمر در آخرین کارگاه
  • ارائه درخواست کتبی ظرف مدت 30 روز بعد از بیکاری
  • ماهیت کار شرکت اخراج کننده دائمی باشد.
  • شرکت در حال فعالیت باشد.
مدارک مورد نیاز جهت درخواست مستمری بیمه بیکاری
  • کپی شناسنامه صفحات اول و دوم
  • کپی کارت ملی
  • کپی دفترچه بیمه
  • کپی مدرک تحصیلی
  • عکس جدید 6 قطعه
  • کپی قرارداد کار

تعیین صلاحیت کارفرمایان و پیمانکاران

مدارک مورد نیاز پیوست درخواست
  • اساسنامه شرکت
  • آگهی تشکیل شرکت در روزنامه رسمی
  • تصویر شناسنامه و مدرک تحصیلی مدیران شرکت
  • لیست پرسنل حاضر شرکت
  • آدرس محل مناسب اداری در ... و شماره تماس
  • مفاصا حساب بیمه و مالیات آخرین قرارداد
  • آخرین لیست حقوق پرسنل
  • طرح طبقه بندی مشاغل
  • تاییدیه اداره کار استان
  • آیین نامه انضباطی کارگاه
  • آخرین قرارداد فیمابین کارگران و شرکت
  • لیست مالیات به ریز و تایید اداره دارایی
  • آخرین لیست بیمه پرسنل به ریز و تایید بیمه
  • اعتبارنامه شرکت
  • دفترچه پیمانکاری
فرم اخذ تعهدات از پیمانکار مبنی بر
  • اجرای قوانین کار و بیمه
  • اجرای قوانین حاکم بر مناطق آزاد
  • اجرای دستورالمعل های مدیریت اشتغال
  • تغذیه اطلاعات نرم افزار مکانیزه روابط کار

بازرسی

وظایف بازرسی کار
  • نظارت بر اجرای مقررات مربوط به شرایط کار به ویژه مقررات حمایتی مانند کارهای سخت و زیان آور و خطرناک، مدت کار، ایام کار، دستمزد کارگر، رفاه کارگر، اشتغال زنان، کارگران نوجوان
  • بازرسی های دوره ای و نظارت بر اجرای صحیح مقررات و آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوط به حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه های منطقه
  • آموزش مسائل مربوط به حفاظت فنی و راهنمایی کارگران، کارفرمایان و کلیه افرادی که در معرض صدمات و ضایعات ناشی از حوادث و خطرات ناشی از کار قرار دارند.
  • بررسی و تحقیق پیرامون اشکالات ناشی از اجرای مقررات حفاظت فنی و بهداشت کار و و تهیه پیشنهاد لازم جهت اصلاح استانداردها و دستورالعمل های مربوطه، متناسب با تحولات و پیشرفت های تکنولوژی روز.
  • رسیدگی به حوادث ناشی از کار، تجزیه و تحلیل آنها و ارائه پیشنهاد جهت پیشگیری از حئادث در کارگاه های مشمول.
  • بازرسی از کلیه کارگاه های سطح منطقه آزاد جهت جلوگیری از به کارگیری اتباع خارجی غیر مجاز.
  • رسیدگی به شکایات و انجام تحقیقات موردی بر حسب ضرورت.

اشتغال

واحد های اشتغال و آمار
  • امور کاریابی: برنامه ریزی های لازم جهت کاریابی و معرفی به کار متقاضیان کار در کارگاه های فعال منطقه آزاد ارس
  • امور اتباع خارجی: رسیدگی به امور اشتغال اتباع خارجی که در کارگاه های منطقه مشغول فعالیت می باشند شامل:
  • الف) تایید هیات فنی شرکت ها جهت استخدام نیروهای خارجی
  • ب) صدور ویزا و پروانه کار و تمدید آنها
  • فرم های مربوط به امور اتباع خارجی به شرح فایل های پیوست
  • واحد آمار و اطلاعات: جمع آوری آمار و اطلاعات مربوط به وضعیت اشتغال منطقه آزاد ارس.
امور اشتغال
  • ثبت نام از جویندگان کار، مشاوره و معرفی به کار آنان
  • صدور مجوز برای کاریابی های غیردولتی، نظارت و بازرسی بر عملکرد آنها
  • اجراثی طرح نیازسنجی فرصت های شغلی و تعامل با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
  • طراحی نقشه جامع نیاز منطقه به نیوری کار همزمان با پیشرفت پروژه ها
  • ارائه آمار و اطلاعت به صورت دوره ای به وزیر کار و مدیرعامل منطقه
  • پاسخگویی به مکاتبات اداری مربوط به اشتغال و غیره
  • پاسخگویی و راهنمایی کلیه مراجعین متقاضی کار و راهنمایی در خصوص کاریابی های دولتی
  • معرفی متقاضیان کار به اداره آموزش فنی و حرفه ای جهت آموزش و کسب مهارت
  • پی گیری امور اشتغال ایثارگران
  • استعلام کارت تردد اتباع خارجی
  • تمدید و صدور پروانه کار جهت اتباع خارجی
  • جریمه کارفمایانی که از اتباع غیرمجاز استفاده می کنند.
  • بررسی تقاضای کارفرمایانی که نیاز به اشتغال ابتاع خارجی و کارشناسان و متخصصان مربوطه را دارند.
  • جای گزینی نیروی کار ایرانی به جای اتباع خارجی غیرمجاز
  • ثبت نام کارجویان از طریق اداره و کاریابی ها
امور تشکلات و آموزش ها
  • ثبت، ترویج و مراحل تشکیل تشکلات
  • تشکیل انجمن های صنفی، کارگری و کارفرمایی
  • نظارت بر انتخابات و مجامع
  • توانمندسازی تشکلات با آموزش های کاربردی
  • تفاهم نامه با آموز شهای فنی و حرفه ای
  • تشکیل شورای تامین
  • تشکیل کارگروه مدیریت بحران
مدارک لازم براي صدور پروانه اشتغال به اتباع خارجي
  • درخواست كتبي كارفرما مبني بر صدور پروانه اشتغال و اقامت تبعه مورد نظر با امضاء و مهر مجاز كار فرما به نام مدیرعامل منطقه آزاد ارس
  • تكميل فرم در خواست پروانه كار از طرف كار فرمايان
  • دو قطعه عكس 4*6با درج مشخصات تبعه در ظهر آن
  • اصل گذرنامه تبعه خارجي
  • تصوير روزنامه رسمي شركت
  • كپي اساسنامه شركت
  • واريز مبلغ 4.000.000 ریال به حساب 216744162003 بانک ملی(مبلغ فوق با توجه به نوع فعالیت شرکت و بخشنامه بودجه هر ساله متغییر است.) قبل از واریز از کارشناس مربوطه استعلام گردد.
  • کپی اجاره نامه
  • پرینت بیمه نامه حوادث(سایت حیات امن)
مدارک لازم در اداره گذرنامه
  • ارائه اصل و کپی پروانه اشتغال
  • درخواست کتبی از محل اشتغال(اداره کار و خدمات اشتغال سازمان)
  • پنج قطعه عکس جدید 6*4
  • فیش بانکی برابر تعرفه های مربوط
  • تکمیل فرم مخصوص صدور پروانه اقامت
  • اصل و تصویر از صفحات روادید گذرنامه
  • اصل و کپی آگهی تاسیس و جواز تاسیس
  • اصل و کپی اساسنامه شرکت
  • اصل و کپی پروانه بهره برداری
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
  •  
  • سه شنبه, 18 ژوئن 2019
  • يكشنبه, 02 ژوئن 2019

اجرای رای
SuperUser Account | يكشنبه, 02 ژوئن 2019 | 13.5 KB
دانلود
برگ دادخواست
SuperUser Account | يكشنبه, 02 ژوئن 2019 | 29.9 KB
دانلود
فرم اطلاعات درخواست بیمه
SuperUser Account | يكشنبه, 02 ژوئن 2019 | 50.1 KB
دانلود
فرم اظهارات کارگر و کارفرما
SuperUser Account | يكشنبه, 02 ژوئن 2019 | 22.1 KB
دانلود
فرم برگ دعوت
SuperUser Account | يكشنبه, 02 ژوئن 2019 | 46.4 KB
دانلود
فرم درخواست با شکایت
SuperUser Account | يكشنبه, 02 ژوئن 2019 | 65.8 KB
دانلود
فرم درخواست بیمه بیکاری
SuperUser Account | يكشنبه, 02 ژوئن 2019 | 90.3 KB
دانلود
فرم درخواست پروانه کار اتباع خارجی
SuperUser Account | يكشنبه, 02 ژوئن 2019 | 60.3 KB
دانلود
قرار داد مناطق آزاد
علی مقدم | سه شنبه, 18 ژوئن 2019 | 50.2 KB
دانلود

اطلاعات تماس

تلفن : 3135 041

فکس : 42024949 041

پست الکترونیک : Info@arasfz.ir

آدرس : آذربایجان شرقی - جلفا- سایت اداری منطقه آزاد ارس

نمادها