آمار رو به رشد گردشگران فرهنگی و اهمیت طراحی سوغات و هدایای یادگاری مناطق گردشگری کشور
مدیر گروه رشته طراحی صنعتی دانشگاه هنر اسلامی تبریز مشاور دانشکده طراحی اسلامی و مدیر گروه رشته طراحی صنعتی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، در رابطه با نخستین جشنواره ملی طراحی سوغات و هدایای ارس (کادوست) گفت: Souvenir یک کلمه فرانسوی به معنای "یادگاری" و "سوغات" است که معمولا برای اشاره به "شیِ یادگاری" در انواعِ مختلفی می باشد که هنگام بازدید از مکان ها و جاذبه های گردشگری خریداری شده و بعضاً به دیگری هدیه داده می شود.
احد شاه حسینی که عضو هییت داوران مسابقه کادوست نیز هست، بر اهمیت افزایش تعداد گردشگران فرهنگی تاکید کرد و گفت: صنایع دستی و یا صنعتی جزء جاذبه های گردشگری توریست های داخلی و خارجی به حساب می آید و در این راستا منطقه مورد نظر و پتانسیل های آن، در محوریت قرار دارد. امروزه مفهوم گردشگری تغییر کرده، بدین صورت که قبلا منظور از تعطیلات، همان زمان استراحت بود، ولی اکنون به عنوان زمانی برای ارتقاء و غنای شخصی به حساب می آید، این مطلب را با افزایش آمار گردشگران "فرهنگی" می توان مشاهده کرد.
وی ادامه داد: گردشگر امروزی نه تنها از مکان های کلاسیک همانند موزه ها ،آثار هنری و معماری و سایت های قدیمی و باستانی دیدن می کند، بلکه میخواهد منطقه را به واسطه جذابیت های آن بیشتر بشناسد و بتواند این شناخت و خاطره بازدید خود را با یک یا چند سوغاتی به همراه داشته باشد. بدین منظور "شیِ یادگاری" کمک بزرگی برای اوست؛ و حتی می توان آن را به عنوان گوشه ای از کشور بازدید شده دانست که گردشگر می تواند با خود به موطن خود ببرد و در عین حال معرف فرهنگ و سنت بومی آن منطقه بوده که به نوبه خود باعث تبلیغ و جذب توریست و رونق صنعت گردشگری خواهد شد.
نخستین جشنواره ملی طراحی سوغات و هدایای ارس در محورهای "بناهای تاریخی، جاذبههای طبیعی و شاخصههای قومی-فرهنگی منطقه آزاد ارس" با مشارکت معاونت توسعه مدیریت و معاونت فرهنگی اجتماعی و گردشگری ارس و همچنین مرکز کارآفرینی دانشگاه هنر تبریز و نمایندگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در منطقه آزاد ارس در سالجاری برگزار شد.