واگذاری احداث خط آهن جلفا-قلی‌بیگلو به بخش‌خصوصی

واگذاری احداث خط آهن جلفا-قلی‌بیگلو به بخش‌خصوصی

سازمان منطقه آزاد ارس، احداث خط آهن جلفا- نوردوز- قلی‌بیگلو را به بخش‌خصوصی واگذار می‌کند. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، عضو هیات مدیره و معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ارس در این باره گفت: این خط ریلی دوباره مسیر راه‌آهن مسدود شده ایران را به کشورهای CIS از خاک ایران به جمهوری آذربایجان وصل خواهد کرد و به این ترتیب ارتباطات ریلی و بازرگانی ایران با کشورهای مختلف که از کریدور ایران استفاده می‌کردند، از سر گرفته می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس به نقل از «دنیای اقتصاد»، ایرج حاتمی با بیان اینکه خط آهن کریدور جنوب به شمال سالانه تا ۱۰ میلیون تن کالا جابه‌جا خواهد کرد، افزود: از سال ۸۵ اجرای این پروژه به‌عنوان یکی از پروژه‌های اصلی سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس مطرح بوده که مراجعات متعددی نیز از سوی سرمایه‌گذاران داشته‌ایم. وی تاکید کرد: در حال حاضر ۶ شرکت سرمایه‌گذاری از این پروژه استقبال کرده‌اند و با توجه به مراجعات انجام گرفته و قطعیتی که از حضور سرمایه‌گذاران داشته‌ایم، اجرای این طرح را با انتشار آگهی بین‌المللی شناسایی سرمایه‌گذار آغاز کرده‌ایم. حاتمی با اشاره به اینکه این طرح به‌صورت BOT اجرا می‌شود، افزود: بر اساس امکان‌سنجی انجام شده، این طرح با برآورد اولیه ۶۰۰ میلیون یورو به طول ۲۰۴ کیلومتر و به‌صورت یک خطه اجرا می‌شود که قابلیت دو خطه شدن را نیز دارد. وی تصریح کرد: در روشBOT سرمایه‌گذار بعد از انجام پروژه در دوره تعیین شده برای بهره‌برداری و کسب بازدهی، خط آهن را در اختیار خواهد داشت، سپس با پایان دوره این خط به راه‌آهن ایران واگذار خواهد شد. این مقام مسوول تاکید کرد: مطالعات امکان‌سنجی طرح در سال ۹۵ انجام شده اما در شرایط‌کنونی و پس از مشخص شدن سرمایه‌گذار، مذاکرات را برای برآورد جدید از قیمت‌ها و شرایط انجام پروژه ادامه خواهیم داد.
عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس درخصوص اهمیت اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: این کریدور از سابقه طولانی برخوردار است و قبل از فروپاشی شوروی سابق تنها مسیر ریلی ایران به سایر کشورها از شمال غرب این مسیر بوده است. به‌طوری که در دهه ۶۰ شمسی که حجم تجارت جهانی بسیار کمتر از حال حاضر بود، سالانه حدود ۶ میلیون تن بار از این مسیر جابه‌جا می‌شد. حاتمی در ادامه گفت: این در حالی است که حجم تجارت جهانی در شرایط کنونی به ۱۸ هزار میلیارد دلار در سال رسیده است که به‌طور حتم سهم این مسیر را از جابه‌جایی کالا افزایش خواهد داد. وی با بیان اینکه با فروپاشی شوروی و اختلافات بین جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان این خط ریلی در منطقه قره‌باغ مسدود شده است، یادآور شد: در احداث مجدد، این خط ریلی از ارمنستان عبور نخواهد کرد و با گذر از خاک ایران به جمهوری آذربایجان متصل می‌شود. حاتمی با اشاره به اهمیت این خط راه‌آهن برای تجارت ایران با کشورهای CIS افزود: علاوه بر انتقال و حمل کالا از ایران به این کشورها، این خط نقش مهمی در ترانزیت بین‌المللی کالا خواهد داشت. ضمن اینکه بار محلی از جمله ۱۰ هزار تن محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای در منطقه آزاد ارس که در حال حاضر از منطقه آستارا وارد روسیه می‌شود، می‌تواند دسترسی راحت‌تری به بازارهای بین‌المللی داشته باشد. وی تاکید کرد: در همین حال ۵۰۰ هزار تن بار در منطقه آزاد ارس، تولیدات هزاران تن انواع محصولات در منطقه مغان و استان‌های آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل برای جابه‌جایی به این خط ریلی نیاز دارند. حاتمی با اشاره به اینکه حداقل زمان اجرای پروژه ۴ سال خواهد بود، گفت: با انجام فراخوان، شرکت‌کنندگان و متقاضیان مدارک خود را ارسال خواهند کرد و تا پایان سال جاری کارهای مربوط به شناسایی مالکیت اراضی و نیز تایید مدارک از سوی سازمان انجام شده و برای تایید نهایی به وزارت راه و شهرسازی ارسال می‌شود.

لینک کوتاه :

آرشیو اخبار

انتخاب رنگ:
عرض اسکین:
پترن زمینه:
ستون های مگا منو:
گزینه جستجو: خروج